Læselyst fra skolestart 
 
Når børnene starter i 0. klasse, stifter de meget hurtigt bekendtskab med skolebiblioteket. De får en en ugentlig time på biblioteket med bibliotekaren og klasselæreren, og samtidig bruges biblioteket til at følge op på emner og temaer fra den øvrige undervisning.
 
Introduktionen til bibliotekets materialer og muligheder begynder altid på læsebænkene, hvor der læses højt. Samtalen og mødet med litteraturen har stor vægt, og vi taler med børnene om bøgerne og om andre ting, der vedrører deres skolehverdag, samtidig med at vi lærer dem hvordan de "bipper" bøgerne ud, passer på dem derhjemme og får dem afleveret igen. Vi vil gerne pirre børnenes nysgerrighed, læse- og oplevelseslyst samtidig med, at vi underviser i relevante begreber som f.eks. genre, forfatter, illustrator…
  
Billedbøger for de yngste elever er placeret i et hjørne for sig. Hermed er det nemt for børnene at finde de bøger, de gerne vil låne.
 
Mellemtrinnet
 
I 3.- 6. klasse er mange børn stadig i gang med læseindlæringen, og en del af dem er blevet rigtig gode læsere.
 
 
Nu gælder det om at støtte elever i deres personlige læseudvikling og at inspirere dem til lystlæsning. De har fortsat en ugentlig time med deres bibliotekar, hvor de får fortalt og læst højt. Der præsenteres et varieret udvalg af bøger, nye og klassikere, forskellige genrer, tidsperioder og forfattere samt serier, som mange børn på dette trin er glade for at læse. Ofte anmelder og anbefaler eleverne bøger til hinanden. Biblioteket  samarbejder med lærerne om at finde de rigtige bøger til den enkelte elev og om at lave paralleller til den undervisning, der foregår i klassen.
 
Børnene lærer nu hvordan bøgerne er organiseret og stillet op, og hvordan de bruger søgemaskinen. De skal nu for alvor introduceres for den systematiske brug af faglitteratur - hvordan man finder de rigtige bøger om et emne, og hvordan man man vurderer bøgernes egnethed. På biblioteket abonnerer vi endvidere på en række databaser, hvor eleverne kan søge forskellige oplysninger. En del af disse kan også bruges hjemme, idet der kun kræves det personlige UNI-login.
 
I løbet af perioden på mellemtrinnet bliver det mere og mere almindeligt, at eleverne arbejder individuelt eller i grupper med egne emner og projekter. De lærer nu, hvordan de selv kan henvende sig på biblioteket og få hjælp i deres materialesøgning.